23948sdkhjf

Kædedirektør: Vi åbner op mod 10 nye butikker i år

Dagrofa vil investere stort i at åbne nye butikker de kommende år, og nu afslører kædedirektør nogle af planerne

Dagrofa har planer om at åbne 5-10 nye butikker i Spar og Min Købmand-kæderne i år. Det fortæller Esben Keller, kædedirektør i Spar, Min Købmand og Let-Køb, til DetailWatch.

Grunden til, at direktøren ikke kan komme med et mere præcist tal er, fordi der er flere faktorer, som spiller ind. Han løfter heller ikke sløret for, hvor de nye butikker kommer til at åbne, men han fortæller, at der blandt andet kigges mod de små lokalsamfund. Han siger følgende til DetailWatch: 

- Vi har altid en pipeline, vi arbejder med. Men når man arbejder med selvstændige købmænd, kan der være en vis usikkerhed for, om man når det eller ikke når det. 

Ifølge mediet har Spar-kæden 142 butikker, mens Min Købmand-kæden har 165 butikker.

Koncernchef: Vi åbner mere end 23 butikker

Udmeldingen fra kædedirektøren falder godt i tråd med det, som Dagrofa meldte ud sidste år. 

Koncernen lancerede nemlig i december 2024 koncernens strategi for de næste par år: Gro’27, som de selv kalder en "offensiv" strategi.  

Til offentliggørelsen af strategien kunne koncernchef Tomas Pietrangeli løfte sløret for, at planen i hvert fald var at åbne mere end 23 butikker de kommende tre år på tværs af koncernens tre kæder Meny, Spar og Min Købmand, og derfor vil en stor del af koncernens samlede investeringer på over 1,3 mia. kr. gå til netop det. Det fortalte han til RetailNews.

- Kæderne spiller forskellige roller og har forskellige placeringspotentialer. Derfor bruger vi alle tre butikskæder aktivt og har vækstpotentiale på alle tre. Når det er sagt, er det en væsentligt større investering at åbne en Meny, da det er en større butik og anlæg. Derfor vil der åbne et større antal af de mindre butikker end større butikker. Men det er ikke et tegn på vores ambitionsniveau, men det er en refleksion af, at det er lidt dyrere og sværere, sagde topchefen. 

Målsætninger i Dagrofas strategi Gro’27:

  • Vil øge markedsandele og vækste hurtigere end de andre i detail og foodservice 
  • Driftsindtjeningen skal nå over over 600 mio. kr. i 2027 
  • Meny skal være Danmarks stærkeste dagligvarebrand 
  • Dagrofa Foodservice skal vinde over 2.000 flere restaurationskunder 
  • Vil opfattes af danskerne som bedst på økologi, det lokale og danske kvalitetsvarer 
  • Skabe mere indtjening til de selvstændige købmænd 
  • Flere butikker og modernisering af eksisterende butikker 
  • Vil have Danmarks mest innovative og nemme måltidsløsninger 
  • Aarstiderne skal være kommerciel løftestang i både detail og foodservice

Kilde: Dagrofa

Artiklen er en del af temaet Dagligvarer.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.07